مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان از وارد کردن خسارت یک میلیارد تومانی بارندگی های اخیر به تاسیسات فاضلاب شهر کرمان خبر داد.

محمد طاهری گفت:‌ بارندگی‌های اخیر در ایام نوروز بیش از یک میلیارد تومان خسارت به تاسیسات فاضلاب شهر کرمان وارد کرد.

وی بارش باران را مظهر رحمت خداوند دانست و گفت: متاسفانه در شهر کرمان آب‌های ناشی از بارندگی‌ها به سمت دریچه‌های فاضلاب هدایت شدند و در نتیجه گل‌و لا و املاح خاک کف کوچه‌ها به شبکه‌ی فاضلاب وارد شد

طاهری با بیان این که خطوط انتقال و سیستم تصفیه خانه و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب بر اساس جمع‌آوری فاضلاب خانگی طراحی شده است گفت: شیب این شبکه‌ها کم است و خاک ماسه و سنگ در این شبکه‌ها ته‌نشین می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای استان ادامه داد: از آن‌جایی که فشار پشت شبکه نیستٰ ، سنگٰ ،ماسهٰ و گل و لای در حوضچه‌ها می‌ماند و در نتیجه فاضلاب حرکت نمی‌کند و می‌گندد.

وی طول شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان را بیش از ۴۰۰ کیلومتر عنوان کردو گفت:‌ تصفیه خانه‌ی فاضلاب شهر کرمان قادر است ۱۸۰ لیتر پسآب را در ثانیه تصفیه کند که با هدایت آب‌های حاصل از بارندگی به شبکه‌ی فاضلاب تصفیه‌خانه نمی‌تواند بیش از ظرفیت خود را تصفیه کند .

طاهری تاکید کرد: فرآیند تصفیه‌خانه بر اساس تصفیه‌ی فاضلاب خانگی طراحی شده است که با هدایت آب‌ها به داخل کانال‌های فاضلاب کل سیستم تصفیه خانه نیز دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: شستشوی شبکه و حوضچه‌های فاضلاب بیش از دو هفته و گاهی تا یک ماه به طول می‌انجامد.

منبع خبر:                گروه خبري شركت آبفاي کرمان