مقدمه:
تجهیزات ثابت در نیروگاه ها و پالایشگاه ها خود به سه دسته مخازن ذخیره(Storage Tanks) ، مخازن تحت فشار(Pressure Vessels) و مبدل های حرارتی(Heat Exchangers) طبقه بندی می شوند. مخازن تحت فشار به ظروفی گفته می شود که فشار داخلی را از فشار خارجی جدا کرده و این اختلاف فشار باعث ایجاد تنش در اجزای مختلف مخزن می گردد. این مخازن خود از لحاظ کارکرد به دو دسته ثابت و سیار طبقه بندی می شوند. مخازن سيار جهت حمل محصولات نفتي و گازي و مواد مضر سمي و مخازن ثابت از لحاظ شکل ظاهري خود به دو نوع عمودي و افقي تقسيم بندی مي‌شوند.

در طراحی و ساخت مخازن تحت فشار از کد و استانداردهای مختلفی در سطح دنیا استفاده می گردد که از آن جمله می توان به کد ASMEVIII ، DIN ، PD5500 ، EN13445 اشاره کرد. لازم به ذکر است که در کشور عزیزمان به دلیلS.F (ضریب اطمینان) بالاتر کد ASMEVIII نسبت به سایر کدها و استانداردهای معروف از جمله DIN آلمان استفاده از این کد مرسوم تر می باشد.

مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار

طراحی تجهیزات ثابت( Fix Equipment Design):

 طراحی تانک های تحت فشار تحت نرم افزارTANK  ،  طراحی مخازن تحت فشار تحت نرم افزار PVELITE و طراحی مبدل های حرارتی از نوع (Shell & Tube) که 80 درصد کاربری مبدل ها را در صنایع نفت ، گاز و تصفیه آب دارا می باشد به دو صورت حرارت محور توسط HTRI و مکانیک محور توسط ASPEN B-JAC صورت می گیرد. شرکت فرآب صنعت زلال با توجه به زمینه کاری خود امکان طراحی مخازن تحت فشار (داخلی و خارجی) را توسط نرم افزار PVELITE و طراحی مبدل های حرارتی(  Shell & Tube) را  توسط HTRI & Aspen B-jac را دارا می باشد.

روش ساخت مخازن تحت فشار(Pressure vessels Manufacturing) :
طبق کد ASMEVIII)Division1) روش های ساخت مخازن تحت فشار به سه دسته زیر طبقه بندی می شوند.
1.جوشکاری Welding – Part UW
2.فورجینگ Forging – Part UF
3.لحیم کاری سخت – Brazing   Part UB

روش جوشکاری در ساخت مخازن تحت فشار

در ساخت مخازن تحت فشار به روش جوشکاری از روش های متعددی متناسب با متریال فلز پایه ، نوع کاربری ، میزان حساسیت در ساخت مخزن و تجهیزات کارگاه می توان استفاده کرد. که از آن جمله می توان به روش جوشکاری الکترود دستی(Shielded Metal Arc Welding) ، جوشکاری میگ(Metal Inert Gas) ، جوشکاری زیر پودری(Submerge Arc Welding)  و جوشکاری تیگ (Tungsten Inert Gas) اشاره کرد.

روش فورجینگ در ساخت مخازن تحت فشار

ساخت مخازن تحت فشار به روش فورجینگ قابل اجرا برای مخازنی خواهد بود که در آن ها جوش های طولی وجود ندارد همچنین این روش قابل اجرا در فولادهای کم کربن ، فولادهای کم آلیاژی بوده.

 خواهشمند است جهت کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان فنی ما با شماره های 3-26318332، 22320058 و 09123355960 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس ایمیل  farab_sanaat@yahoo.com    با ما در ارتباط باشید.