تصفیه شیمیایی فاضلاب

تصفیه شیمیایی فاضلاب یک اقدام مهم در تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی است که تاثیر بسیار زیادی روی حذف آلاینده ها و در نتیجه افزایش کیفیت پساب خروجی دارد.

البته با توجه به روش هی تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی، بسیاری از ذرات کلوئیدی و مواد آلی که تهدید جدی برای محیط زیست هستند، حذف نمی شوند به این منظور روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب با مواد شیمیایی ارائه شده است.

تصفیه شیمیایی فاضلاب و فرآیندهای آن

همانطور که اشاره کردیم مواد آلی قوی، ذرات کلوئیدی و آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی با روش های بیولوژیکی متعدد حذف نمی شوند.

بنابراین با توجه به این موارد و برای بهبود کیفیت پساب ها از تصفیه شیمیایی استفاده می کنند. در ادامه به فرآیندهای تصفیه شیمیایی اشاره می کنیم.

رایج ترین فرآیندهای تصفیه شیمیایی فاضلاب

برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی که دارای مقدار زیادی از مواد آلی سنگین و قوی هستند از مواد شیمیایی تصفیه فاضلاب و با روش های مختلف استفاده می شود.

از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعقاد و لخته سازی

بسیاری از ذرات جامد معلق در فاضلاب به دلیل دارا بودن بار الکتریکی بالا قادر به ته نشین شدن نیستند که این مشکل با تصفیه بیولوژیکی قابل حل نیست و تنها راه تصفیه شیمیایی آن است.

مواد منعقد کننده بار الکتریکی این ذرات را کاهش می دهند از نمک های آلمینیوم و آهن در بسیاری از مواقع به عنوان مواد منعقد کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

این ذرات زمانی که بار الکتریکی خود را از دست می دهند به هم متصل می شوند و لایه ای لخته مانند را به وجود می آورند که یا ته نشین می شوند یا بر روی آب شناور می شوند.

خنثی سازی فاضلاب

برای تصفیه بیولوژیکی، خود باکتری های موجود در فاضلاب به بخش اعظم این فرآیند کمک می کنند. اما برای فعالیت این باکتری ها باید محیط تصفیه خانه و پساب موجود در آن حالت حنثی داشته باشد.

به عبارتی فاضلاب نباید PH کمتر از ۶٫۵ و بیشتر از ۸٫۵ داشته باشد. برای خنثی سازی و تنظیم PH فاضلاب نسبت به اندازه مشخص، باید از مواد شیمیایی مختلفی استفاده کرد.

تصفیه شیمیایی آب و فاضلاب

اکسیداسیون فاضلاب

در فرآیندهای بیولوژیکی، باکتری های هوازی و بی هوازی جحم بالایی از مواد آلی را تجزیه و از فاضلاب حذف می کنند اما مواد آلی در فاضلاب های صنعتی با این روش حذف نمی شوند. برای حذف مواد آلی از اکسیداسیون استفاده می کنند که با توجه به نوع فاضلاب در برخی از شرایط به صورت پیشرفته انجام می گیرد.

فرآیند اکسیداسیون خود به دو روش انجام می گیرد که این روش ها شامل تصفیه با اشعه فرابنفش، آب اکسیژنه، اشعه گامل و استفاده از ازن، ازن اشعه فرابنفش، ازن آب اکسیژنه، آب اکسیژنه اشعه فرابنفش و … است.

در اکسیداسیون، آمونیوم، BOD، ترکیبات آلی مقاوم و میکروارگانیسم ها تا حد زیادی حذف می شوند.

ترسیب فاضلاب

ترسیب یک نوع دیگر از تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی است که با افزودن یک سری مواد باعث ته نشین شدن ذرات معلق در پساب ها می شود. فلزات سنگینی از جمله: مس، جیوه، نیکل، باریوم و سانیوم و روی با این روش حذف می شوند و کیفیت فاضلاب تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

تبادل یونی

از تبادل یونی برای حذف مواد جامد محلول در فاضلاب و نیتروژن و فلزات سنگین استفاده می شود. به این صورت که در این روش از رزین تبادل یونی استفاده می شود که در تصفیه آب و حذف سختی آن کاربرد دارد. رزیون های کاتیوتی در این روش یون های مثبت و رزین های آنیونی بار منفی را حذف می کنند.

شناور سازی

شناور سازی از مهمترین روش ها در تصفیه شیمیایی فاضلاب است که در این فرآیند با توجه با کمک تجهیزات هوادهی از جمله دیوفیورز، حباب های هوا به مواد معلق موجود در فاضلاب چسپیده و در نتیجه با سرعت بالاتری به لایه های بالا منتقل می شوند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب با گندزدایی

بعد از تصفیه فاضلاب با روش شیمیایی لازم است بوی نامطلوب پساب های صنعتی و بهداشتی حذف شود. برای این کار می توان از پکیج کلر زنی برای گندزدایی استفاده کرد. البته علاوه بر استفاده از کلر، می توان فرآیند گند زدایی را با اشعه فرابنفش نیز انجام داد که هزینه زیادی دارد.

کاربرد تصفیه فاضلاب به روش شیمیایی

تمامی روش هایی که تا الان توضیح دادیم در تمامی تصفیه خانه ها مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه با توجه به نوع پساب ورودی و کیفیت مورد انتظار از خروجی می توان از یک یا چند روش استفاده کرد.

در کل تصفیه شیمیایی فاضلاب شامل موارد زیر است:

  1. حذف مواد آلی قوی
  2. حذف فلزات سنگین
  3. کنترل بوی نامطبوع
  4. کنترل PH فاضلاب
  5. حذف BOD

مواد اولیه تصفیه آب و فاضلاب

با توجه به نیاز روز افزون صنایع تولیدی و مصرف کننده به مواد اولیه تصفیه آب و فاضلاب، فرآب صنعت اقدام به تولید و بازرگانی مواد اولیه ی تصفیه خانه ها (شیمیایی) نموده است.

از جمله این مواد شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پودر کلر

۲- اسید سولفوریک

۳- آهک

۴- زئولیت

۵- زاج AL2(SO4)

۶- کلرید آهن Fecl3 و …

طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب فرآب صنعت

گروه فرآب صنعت به عنوان یکی از با سابقه ترین تیم های فعال در حوزه طراحی تا اجرای تجهیزات صنعت تصفیه آب است و موفق ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی با بالاترین کیفیت و همچنین داشتن استاندارهای لازم شده است.

برای اطلاعات و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان می توانید از راه های ارتباطی درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول پکیج تصفیه فاضلاب

دلیل استفاده از تصفیه شیمیایی چیست؟

مواد آلی قوی، ذرات کلوئیدی و آلاینده های موجود در فاضلاب های صنعتی و بهداشتی با رروش های بیولوژیکی حذف نمی شود بههمین دلیل از تصفیه شیمیایی استفاده می شود.

کاربرد تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی که دارای مقدار زیادی از مواد آلی سنگین و قوی هستند.

مهمترین روش تصفیه شیمیایی فاضلاب چیست؟

مهمترین روش تصفیه فاضلاب، شناور سازی است که در آن دیوفیورزها، حباب های هوا به مواد معلق در فاضلاب می چسپد و به لایه های بالا منتقل می شود.

بهترین پکیج تصفیه فاضلاب را از کجا بخریم؟

پکیج تصفیه فاضلاب  با بالاترین کیفیت و دارا بودن تمامی استانداردهای لازم را از گروه تولیدی فرآب صنعت با چندین سال سابقه درخشان در امر طراحی تا اجرای پکیج های تصفیه می توانید تهیه کنید.