عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با احداث تصفیه خانه های مدرن فاضلاب، نیاز آبی مجتمع های پتروشیمیایی در استان خوزستان تا حدود زیادی تامین می شود.

حبیب آقاجری در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی آبفای استان با یادآوری احداث پنج تصفیه خانه مدرن فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر اظهار کرد: مجتمع های پتروشیمی بسیاری در استان خوزستان بویژه بنادر امام و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر فعالیت دارند که با بهره برداری تصفیه خانه های مدرن فاضلاب از ماحصل فعالیت این تصفیه خانه ها نیاز آبی مجتمع های مزبور هم تامین خواهد شد.

وی افزود: احداث این تصفیه خانه ها از ضرورت های اساسی در بخش انرژی خوزستان بوده و استفاده از مشارکت بخش خصوصی در تکمیل این فرآیند نقش قابل توجه ای خواهد داشت.

آقاجری گفت: مشارکت چینی ها به صورت کنسرسیوم در احداث این تصفیه خانه ها نشان دهنده فراهم بودن بستر لازم برای جلب سرمایه گذاری های خارجی در احداث تصفیه خانه های فاضلاب بوده و امید می رود با شتاب بیشتری به بهره برداری برسند.

وی اضافه کرد: احداث تصفیه خانه های مدرن فاضلاب از ضرورت های شهرهای مزبور(شهرهای جنوبی خوزستان) در ارتباط با فاضلاب موجود است که تا حدود بسیاری از اثرات این معضل زیست محیطی خواهد کاست.

وی بهره مندی از سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی در انجام چنین طرح های عظیم را نشان دهنده مدیریت درست در بخش انرژی خوزستان دانست و بر اهتمام جدی مدیران و مسوولان دستگاه های متولی و مرتبط با این امر در تحقق هر چه سریع تر آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: استفاده از اعتبارات اوراق مشارکت و فاینانس خارجی از جمله اقدام هایی است که برای نخستین بار در اجرای طرح های آب و فاضلاب خوزستان مورد استفاده قرار گرفته و می تواند نقطه عطفی در تامین منابع دیگر پروژه های عظیم این استان باشد.

تاکنون عملیات احداث تصفیه خانه های مدرن فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و بندر ماهشهر با اعتباری معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو با مشارکت کنسرسیوم ایران و چین آغاز شده قرار است در مدت سه سال احداث و به بهره برداری برسد.

 پنج تصفیه خانه مدرن فاضلاب دیگر در شهرهای شوش، اندیمشک، بهبهان، بستان و ایذه احداث شود که هم اینک در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.

منبع خبر:                گروه خبري شركت آبفاي خوزستان