چاه جذبی و چاه سپتیکی
2/5 - (4 امتیاز)

در خیلی از شهر های ایران سیستم دفع فاضلاب شهری و لوله کشی وجود ندارد حتی در برخی از کلانشهر های بزرگ از سیستم فاضلاب شهری و لوله کشی فاضلاب استفاده نمی شود شاید برای شما پیش آید که پس چگونه فاضلاب ها را دفع می کند؟

برای رفع این مشکل از چاه جذبی و چاه سپتیک تانک استفاده می کنند و جنس چاه جذبی بستگی به خاک آن منطقه ای دارد که در آن حفاری شده است. در این مقاله به بررسی چاه سپتیک و چاه جذبی خواهیم پرداخت.

در چه جاهایی از چاه جذبی و سپتیک تانک استفاده می کنند؟

در مکان هایی که خاک توان جذب اب را ندارد یا آب فاضلاب امکان دارد با آب ها زیر زمینی قاطی شود و باعث آلودگی آب های زیر زمین شود از چاه سپتیک تانک و چاه مخزنی استفاده می کنیم تا آلودگی را کاهش بدهیم.

در جاهایی که خاک زمین دارای شن و واسه ی فراوانی است و به راحت می تواند از آب فاضلاب را جذب کند از چاه جذبی استفاده می کنند  زیرا خاک آن منطقه می تواند آب را به صورت طبیعی تصفیه کند در این روش مشکلی برای جذب پساب ها فاضلابی به داخل زمین وجود ندارد.

چاه سپتیک چیست؟

چاه سپتیک به این دلیل کنده می شود که فاضلاب وارد شده به آن در آن جا بماند و از آلوده شدن آب های زیر زمینی توسط فاضلاب جلوگیری کند سپس این چاه ها توسط ماشین های لجن کشی تخلیه می شوند.

نکته: چاه های سپتیک تنها برای نگهداری گند آب و فاضلاب حفر نمی کنند. از این چاه ها برای عبور کابل های تلفن و اینترنت نیز استفاده می کنند همچنین جنس محافظ این سیم ها از پلاستیک بوده تا از ورود آب به درون سیستم مخابرات و یا خراب کردن کابل ها در اثر تخریب فاضلاب جلوگیری کند.

چاه جذبی چیست؟

از چاه جذبی فقط برای تخلیه فاضلاب شهری استفاده می کنند و کاربرد دیگری ندارد و از سه قسمت میله، مخزن و گلدان تشکیل شده است. در این قسمت به بررسی اجزای چاه جذبی خواهیم پرداخت.

گلدانی چاه جذبی چیست؟

گلدانی اولین قسمت چاه جذبی است که زمانی که قصد داریم فاضلاب را درون چاه بریزیم گلدانی جمع آوری می شود و سپس فاضلاب از طریق لوله کشی وارد چاه می شود.

گلدانی چاه عموما به صورت استوانه ای و مخروطی است و خارج از چاه قرار می گیرند.

میله چاه چیست؟

بدنه چاه نام های مختلفی دارد مانند: میله یا سر چاه، میله بعد از گلدانی قرار دارد و در ابتدای فاضلاب تا عمق چند متری منتهی می شود در مناطق شهری، بهتر است گودال را به عمق حداقل شش متر در گودال قرار دهید تا خطر فرو رفتن ساختمان در زمین کاهش یابد.

انبار چیست؟

قسمت آخر چاه جذبی، برای ذخیره سازی فاضلاب است، مخزن جایی است که در آن آب کثیف، پساب و فاضلاب خانگی ریخته می شود تا ناخالصی های آن ها از طریق دیواره چاه جذبی، جذب شود و آب تصفیه شده حاصله به زمین برود.

چاه های جذبی شرکت فراب صنعت

چاه های جذبی و چاه سپتیک با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند تشخیص اینکه از کدام نوع چاه در چه جا هایی باید استفاده شود توسط متخصصین این حوزه انجام می گیرد شما می توانید در این زمینه از متخخصان ما در شرکت فرآب صنعت مشاوره ی رایگان دریافت کنید.