تصفیه شیمیایی آب

تصفیه آب و فاضلاب یک فرآیند برای حذف آلاینده ها از آب و فاضلاب به منظور بازگشت آن ها به چرخه آب است. برای تصفیه فاضلاب بهداشتی نیاز به تاسیسات مختلفی است.

منابع آب آشامیدنی همیشه در معرض آلودگی هستند و باید برای از بین بردن آن ها و همچنین از بین بردن باکتیر ها و ویروس ها که عامل ایجاد بیماری هستند، تصفیه شود.

روش های تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه آب فرآیندی است که طی آن ترکیبات شیمیایی ناخواسته از جمله مواد آلی و غیر آلی، آلاینده های بیولوژیکی را از آب خارج می کنند. یکی از اهداف اصلی تصفیه تامین آب آشامیدنی تمیز است. روند تصفیه در کل غلظت آلاینده هایی همچون ذرات معلق، انگل، باکتری، جلبک، ویروی و قارچ را کاهش می دهد.

روش های تصفیه آب به شرح زیر است:

انعقاد و لخته شدن

اولین مرحله تصفیه آب انعقاد و لخته شدن است که در این مرحله مواد شیمیایی با بار مثبت به آب اضافه می شود. بار مثبت این مواد شیمیایی باعث خنثی شدن ذرات محلول در آب می شوند به این صورت که ذرات با مواد شیمیایی پیوند می خورند و ذرات بزرگتری را به وجود می آورند که به آن لخته می گویند.

 رسوب گذاری

در این مرحله لخته ها به دلیل وزن زیادی که دارند در پایین منبع رسوب می شوند.

تصفیه

بعد از رسوب گذاری، آب موجود از فیلترهایی با اندازه های مختلف عبور می کند تا ذرات محلول در آب از جمله: گرد و غبار، انگل ها، باکتری ها و ویروس ها از بین بروند.

ضد عفونی

بعد از فیلتر شدن به آب مواد ضد عفونی کننده ای برای از بین بردن انگل ها، باکتری ها و ویروس ها به آن اضافه می شود. تصفیه آب در جوامع مختلف بسته به کیفیت آبی که به تصفیه خانه می رسد متفاوت است. معمولا آب های سطحی نسبت به آب های زیر زمینی به تصفیه و فیلتراسیون بیشتری نیازی دارند زیرا دریاچه ها، رودخانه ها و جویبارها دارای رسوب و آلاینده های بیشتری هستند در نتیجه آلودگی آن ها بیشتر از آب های زیر زمینی است.

البته برخی از منابع آب نیز دارای موادی چون ضد عفونی کننده، مواد شیمیایی غیر آلی و مواد شیمیایی آلی باشند که برای این گونه موارد نیز روش های تخصصی برای کنترل یاا از بین بردن آن ها وجود دارد.

اهمیت توسعه روند تصفیه آب

تصفیه آب و فاضلاب بیشترین انرژی را در تاسیسات آب به خود اختصاص می دهند که این امر به این دلیل است که نیروگاه ها به روش بهینه کار نمی کنند. امروزه با فناوری های به روز  و پارامترهای استاندارد تا ۵۰ درصد از این انرژی را می توان صرفه جویی کرد.

البته مصرف کمتر انرژی نیز مزایایی دارد از جمله: کاهش تولید CO2 ، کاهش تولید استفاده از مواد شیمیایی و کیفیت پساب که در نتیجه تاثیرات منفی این موارد نیز به طور قابل توجهی روی محیط کاهش می یابد.  تصفیه آب یک گزینه نیست بلکه یک ضروت است و لازم است که مقررات زیبت محیطی به طور فزاینده ای رعایت شود.

روش های شیمیایی تصفیه آب

تصفیه آب به روش شیمیایی به چندین روش مختلف انجام می گیرد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اکسیداسیون پیشرفته

واکنش های شیمیایی برای تولید رادیکال های هیدروکسل با واکنش پذیری بالا و عمر کوتاه OH برای اکسیداسیون ترکیبات شیمیایی است. از متداول ترین واکنش های تولید رادیکال آزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

: O3 پروکسون (O3,H2O2) , O3 و UV , H2O2 و UV

گندزدایی شیمیایی

اضافه کردن عوامل اکسید کننده شیمیایی برای غیرفعال کردن ارگانیسم های پاتوژن در آب و همچنین گندزدایی آب با کلر و ترکیبات ازن یا کلر.

خنثی سازی شیمیایی

خنثی سازی با اضافه کردن عوامل شیمیایی برای کنترل PH و گسترده بهره برداری برای فرآیندهای تصفیه آب صورت می گیرد.

تصفیه آب با ترسیب شیمیایی

افزودن مواد شیمیایی باعث حذف فلزات سنگین و فسفر از طریق ترسیب فاز جامد می شود.

انعقاد

فرآیند ناپایدار سازی کلوئیدها باعث بزرگ شدن ذرات و درنهایت لخته شدن آن ها می شود. البته برای ناپایدار سازی ذرات موجود در آب مواد شیمیایی از جمله کلرید فریک، آلوم و پلیمرها به آن اضافه می شود.

تبادل یون

در این فرآیند یون های ویژه ای از جمله مواد مبادله کننده نامحلول جانشین یون های محلول می شوند. سختی، نیترات، موادآلی طبیعی، بروماید به طور کامل از آب حذف می شوند.

تثبیت

در این روش به آب تصفیه شده برای رسوب گذاری کربنات کلسیم، مواد شیمیایی اضافه می شود.

مواد شیمیایی تصفیه آب در فرآب صنعت

با توجه به نیاز روز افزون صنایع تولیدی و مصرف کننده ، به مواد اولیه تصفیه آب و فاضلاب این شرکت به عنوان یکی از محصولات خود اقدام به تولید و بازرگانی مواد اولیه ی تصفیه خانه ها (شیمیایی) نموده است :

۱– آنتی اسکالانت

۲- کلر

۳- SMBS

۴- آهک

۵- مواد ضد خوردگی و…

 جهت کسب اطلاعات تکمیلی با کارشناسان فنی ما با شماره های ۳-۲۶۳۱۸۳۳۲ ، ۲۶۳۱۴۱۹۸ ، ۲۲۳۲۰۰۵۸ و ۰۹۱۲۳۳۵۵۹۶۰ تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس ایمیل  farab_sanaat@yahoo.com    با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول تصفیه شیمیایی آب

روش های تصفیه آب کدام اند؟

از روش های تصفیه شیمیایی آب می توان به مواردی چون روش های بیولوژیکی و شیمیایی نام برد.

کاربرد های مواد شیمیایی تصفیه آب چیست؟

این مواد در زداینده موادر چون اکسیژن دیگ بخار، مهار کننده های رسوبات و انباشته های بویلر ها، بازدارنده میعانات خورنده بویلر ها، مواد ضد کف بویلر ها، مواد تنظیم کننده PH بویلر ها، مواد از بین برنده گل و لای دیگ بخار، لجن فعال متعارف، هوادهی گسترده و غیره کاربرد دارند.

مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی کدام اند؟

مواد شیمیایی تصفیه آب صنعتی شامل: آنتی اسکالانت، رزین تبادل یونی، کلر، کربن فعال، سدیم متابی سولفیت، سیلیس، منعقد کننده ها، اسید ها و باز ها است.