4.6/5 - (8 امتیاز)

تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی با توجه به تاثیرات منفی که روی محیط زیست دارد به روش های مختلفی انجام می گیرد و طراحی این روش ها با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب شیمایی است.

پکیج تصفیه فاضلاب سیستمی با جنس بدنه فلزی، پلی اتیلنی یا کامپوزیتی است که فاضلاب های جامد یا مایع خارج شده از مجتمع های مسکونی، تجاری، بیمارستان، پتروشیمی، پالایشگاه و…. است. ساخت و اجرای شبکه های جمع و آوری و انتقال فاضلاب از این واحدها به محل تصفیه خانه های بزرگ، هزینه زیادی می طلبد و اینکه مشکلات عمده ای برای نگهداری دارد.

در این سیستم با تکمیل کردن فرآیند تصفیه، می توان از فاضلاب تصفیه شده برای استفاده مجدد در بخش های مختلف استفاده کرد و در مصرف آب به میزان زیادی صرفه جویی نمود. در این صفحه به رایج ترین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب ها می پردازیم.

عوامل مهم تعیین روش های تصفیه فاصلاب صنعتی

چندین فاکتور در تعیین روش تصفیه فاضلاب صنعتی وجود دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان چربی و ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب
  • وجود مقدار یون های سمی از جمله: روی، نیکل و کادمیوم
  • مقدار مواد معلق در فاضلاب و میزان سایز آن ها
  • درجه تجدید ناپذیری فاضلاب صنعتی
  • پارامترهای از جمله: BOD، COD، TSS و PH
  • نوع مواد آلی و غیر آلی موجود در آن
  • کیفیت مورد نیاز برای فاضلاب خروجی
  • مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه خانه

بر اساس این فاکتور ها روش های تصفیه فاضلاب را می توان انتخاب کرد و تجهیزات خاصی را برای اجرای آن تهیه کرد.

اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتیروش های تصفیه فاضلاب صنعتی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب صنعتی وجود دارد و این فرآیند با توجه به مواد موجود در فاضلاب از جمله: مواد معلق، مواد آلی و غیر آلی متفاوت است تا در نهایت خروجی مطلوبی داشته باشیم.

در یک دسته بندی کلی می توان چند روش را برای تصفیه فاضلاب صنعتی به روش زیر تهیه کرد.

تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی

وجود ذرات معلق موجود در پساب های صنعتی باعث ایجاد رسوب در تجهیزات تصفیه می شود بنابراین اولین قدم در تصفیه حذف این ذرات است. حذف و جمع آوری این ذرات به شیوه های مختلفی انجام می شود که از بهترین روش آن می توان به استفاده از آشغالگیر اشاره کرد.

با توجه به ذرات معلق در فاضلاب می توان آشغالگیر دستی، آشغالگیر مکانیکی یا آشغالگیر توری نصب کرد. جدا از آشغالگیر ها، کلاسیفایر ها نیز عمل دانه گیری و حذف شن و ماسه را تا ۹۵ درصد انجام می دهند. البته در این روش تنها ذرات جامد با اندازه های بزرگ قابل جمع آوری هستند و مواد آلی و غیر آلی از بین نمی روند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

اصلی ترین روش تصفیه فاضلاب شیمیایی، اضافه کردن مواد شیمیایی برای از بین بردن آلاینده ها به آن است که برای این مورد می توان استفاده به دستگاه چربی گیر فاضلاب اشاره کرد.

برای حذف ذرات کلوئیدی در فاضلاب باید از تجهیزاتی از جمله: چربی گیر DAF، چربی گیر API و چربی گیر CPI استفاده کرد. برای جمع آوری ذزات چربی اوایل از اسکیمر استفاده می کردند. البته با تزریق مواد شیمیایی مختلف می توان PH فاضلاب را نیز کنترل کرد.

کلاریفایر ها تجهیزات دیگری هستند که فرآیند مخلوط کردن مواد منعقد کننده را با سرعت بالا انجام می دهند و در نتیجه ته نشین شدن آن ها را آسان می کنند. توجه داشته باشید که جمع کردن و منعقد کردن ذرات موجود در پساب با توجه به نوع آن ها متفاوت است.

پکیج فلوکولانت بر پایه تزریق پلی الکترولیت یا پلی آکریل آمید است و به انواع مختلف فلوکولانت کاتیونی و آنیونی تقسیم می شود.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شیمیایی

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شیمیایی از جمله مهمترین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی است. بزرگترین تهدید برای سفره های آب زیر زمینی و سلامت انسان، وجود باکتری ها در پساب های شیمیایی است پس لازم است آن ها به روش های مختلفی از بین برد.

مهم ترین و رایج ترین راهکارها برای از بین بردن آن ها موارد زیر است:

۱-روش های هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

در روش هوازی از اکسیژن هووا برای از بین بردن باکتری ها استفاده می شود به این صورت که با کمک تجهیزاتی از جمله: سیستم های هواده سطحی شناور، هواده عمقی و هواده سطحی ثابت برای تزریق هوا به درون فاضلاب استفاده می شود.

۲-تصفیه فاضلاب با روش CPF

اصلی ترین ویژگی این روش، استفاده از تجهیزات متعدد هوادهی به درون لجن و فراهم کردن و در نتیجه فرا]م کردن روشی بهتر برای رشد باکتری ها و میکروارگانیسم هوازی است.

۳-تصفیه با SBR

در تصفیه خانه هایی که ورود پساب در آن کمتر است برای کاهش هزینه ها، بخش ته نشینی و هوادهی با هم ترکیب شده اند و فرآیند تصفیه تحت عنوان SBR انجام می گیرد. SBR از چند سیکل تشکیل شده است که در طی روز در زمان های مختلفی انجام می شود. هوادهی در این روش به کمک دیوفیوزها و هواده های جت انجام می گیرد.

۴-تصفیه فاضلاب صنعتی با MBR

MBR یکی دیگر از روش های بیولوژیکی و هوازی برای تصفیه پساب ها است و مراحل کار آن شباهت زیادی به روش لجن فعال دارد. تنها تفاوت آن در استفاده نکردن از حوضچه ته نشینی است.

عمل جداسازی لجن در این روش با فیلترهای مخصوص انجام می شود به طوری که غشاهای در نظر گرفته شده در اینجا قادر است ذراتی به اندازه ۰٫۱ تا ۰٫۴ میکرومتر را از پساب جدا کنند.

توجه داشته باشید که این روش هزینه اقتصادی بالایی دارد و ممبرهای آن نیز گران است. علاوه بر این مورد اپراتورهای این روش نیز نیازمند مهارت و دانش بالایی است به همین دلیل از این روش زیاد استفاده نمی شود.

۵-روش های غیر هوازی تصفیه فاضلاب صنعتی

اصلی ترین تجهیزات به کار رفته با کمک روش های غیر هوازی در تصفیه فاضلاب های صنعتی می توان به پکیج UASB اشاره کرد. در این روش، فاضلاب از لایه های لجن گرانولی عبور می کند و بعد از واکنش با مواد آلی موجود در فاضلاب و میکروارگانیسم ها، بیوگازها تولید می شوند.

بیوگازها از قسمت بالای مخزن خارج می شوند و در نتیجه آن آلاینده ها از فاضلاب حذف خواهند شد. ای سیستم که به نام  پتوی نیز شناختته می شود بیشتر در صنایع مواد غذایی و نساجی ها کاربرد دارد.

مزایای تصفیه فاضلاب صنعتی

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مزایای زیادی برای محیط زیست و صاحبان صنایع دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تامین آب مورد نیاز صنایع و مشاغل در مصارف غیر شرب
  2. وارد نشدن فاضلاب سمی و آلوده به محیط زیست
  3. طراحی متناسب با محیط و فضا
  4. قابل استفاده در انواع محیط با دما و شرایط آب و هوایی مختلف
  5. تولید لجن کمتر در حین تصفیه
  6. کارایی بالا با مواد آلاینده متنوع
  7. مقاومت بالای نخزن و لوله ها در برابر پوسیدگی
  8. نصب و راه انداری سریع با هزینه کم
  9. بازیافت و تولید آب برای تولیدات مختلف
  10. ذخیره انرژی و کاهش هزینه ها
  11. کمتر شدن هزینه های جانبی برای صاحبان صنایع و مشاغل

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نقشی بسیار مهم در صنعت دارد به این صورت که با تصفیه فاضلاب در بسیاری از هزینه ها و انرژی صرفه جویی می شود.

فلزات سنگین اگر با فاضلاب صنعتی وارد طبیعت می شوند و سلامت انسان و جاندار را به خطر می اندازند و ممکن است آب های آشامیدنی را نیز آلوده کنند.

دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی در صنایع زیادی از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  • صنعت کاغذ سازی و مقوا سازی
  • معدن
  • نفت و پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • آهن و فولاد
  • چرم سازی
  • نساجی
  • کارخانه های تولید لبنیات
  • کارواش ها
  • کارگاه ها و کارخانه های تولید مواد شوینده و بهداشتی
  • کارخانه های تولید دارو
  • کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی

طراحی و تولید پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی فراب صنعت

فرآب صنعت از باتجربه ترین تیم های تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب است که در طی سال ها فعالیت موفق به طراحی و تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی شده اند.

فرآب صنعت این اطمینان را به شما می دهد که این پکیج مجموعه ای کامل از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی است که برای استفاده در محیط های صنعتی کاربرد دارد. طراحی این محصول با توجه به نوع آلاینده صورت می گیرد پس برای سفارش آن یا دریافت اطلاعات تکیمیلی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در راستای سفارش پکیج تصفیه فاضلاب با کارشناسان فنی ما با شماره های ۳-۲۶۳۱۸۳۳۲ ، ۲۶۳۱۴۱۹۸ ، ۲۲۳۲۰۰۵۸ و ۰۹۱۲۳۳۵۵۹۶۰ تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس ایمیل  farab_sanaat@yahoo.com  با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول تصفیه فاضلاب صنعتی

دلیل اهمیت پکیج فاضلاب صنعتی چیست؟

این پکیج در بسیاری از هزینه ها برای صاحبان مشاغل و صنایع صرفه جویی می کند و مانع وارد شدن پساب های سمی به محیط زیست می شود.

پکیج کامل فاضلاب صنعتی را از کجا تهیه کنیم؟

فرآب صنعت پکیجی کامل از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی را با توجه به نوع آلاینده طراحی می کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

روش تصفیه فاضلاب صنعتی چگونه تعیین می شود؟

روش تصفیه فاضلاب صنعتی با توجه به مواد موجود در فاضلاب تعیین می شود تا در نهایت خروجی مطلوبی داشته باشیم.